Her får du et uddrag af bogen Leg med din baby, som er en bestseller og et must-have for nybagte forældre.

Ideen med denne bog er at inspirere forældre på en sjov og håndgribelig måde, så leg og bevægelse bliver en naturlig del af hverdagen med et lille barn i huset. Med bogen i hånden er det både nemt og overkommeligt at kaste sig ud i nye og lidt anderledes lege og aktiviteter med dit barn.

I takt med barnets udvikling vil der hele tiden komme nye udfordringer til, som gør det rart at have et par gode råd og ideer inden for rækkevidde. Bogen udkom første gang i 2005 og var den første af sin slags på dansk. Siden har den solgt over 40.000  eksemplar.

Udover en håndfuld  lege som beskrives og vises med flotte tydelige billeder, vil du også kunne få et kort overblik af barnets udvikling det første år.


Hvorfor tumle?
Barnets fysik og motorik er grundlaget for hele dets tidlige udvikling og har stor betydning for både de sociale, psykiske og intellektuelle færdigheder. Derfor er det ikke ligegyldigt, hvor meget vi tumler med vores børn – og hvordan. Netop i disse år er der kommet særligt fokus på vigtigheden af, at børn er fysisk aktive og har en velfungerende motorik. Det skyldes især, at vi i den moderne hverdag bruger kroppen mindre og mindre.

Leg kan lette små problemer i hverdagen
Mange småproblemer, der udfordrer hverdagen i småbørnsfamilier, kan afhjælpes gennem leg. Forældre til børn, der sover dårligt eller har svært ved at falde til ro, rådes ofte til at ændre på kosten, fx ved at amme flere eller færre gange, introducere flaske eller skemad osv. Men nogle gange kan det være en god ide at gribe sagen anderledes an. Vi ved, at leg og bevægelse, der stimulerer sanserne ekstra, kan være med til at berolige barnet, så det sover bedre. Nogle forældre, der har brugt legen som problemløser, fortæller, at deres barn, som ikke tidligere har villet sove i løbet af dagen,  begyndte på det, efter at legen blev en fast del af hverdagen. Andre forældre oplever, at barnet er blevet nemmere at putte og sover bedre om natten takket være bestemte lege, der i særlig grad stimulerer balancen.

EKSEMPLER PÅ 3 TYPER LEGE

Rulle på stor bold – fra 0 mdr.

Legeredskaber: Stor terapibold 75-85 cm i diameter

Legen stimulerer: balancesansen og muskel-led-sansen. Styrker især nakken, ryggen, maven og skulderpartiet. Styrker desuden øje-hånd-koordinationen og den maveliggende stilling.

Sted: indendørs og udendørs.

Underlag: kan laves på alle typer gulv, dog ikke på for glat underlag, da bolden så kan skride. Brug eventuelt en tynd madras som underlag. Udendørs kan legen foregå på græs.

Legens varighed: barnet viser selv, når det er nok. Nogle børn kan lide at rulle meget længe, andre kun kortvarigt.

  • Læg barnet på maven på den store bold (billedet viser ikke maveliggende). Tryk med hænderne rundt omkring på barnets krop, så det kan mærke de faste tryk mod sin krop. Du må også gerne trykke lidt ned i bolden, så den giver efter og begynder at hoppe lidt.
  • Hold om barnets lår – gerne med et fast tryk, så barnet kan mærke, at du har styr på det.
  • Begynd at rulle bolden frem og tilbage og fra side til side, mens barnet bliver liggende på bolden. Læg mærke til, hvordan barnet spænder op i musklerne, løfter hovedet og måske skubber sig højt op på hænderne. Sådanne bevægelser styrker både balancen og muskel-led-sansen.
  • Du må meget gerne rulle bolden så langt frem, at barnet hænger med hovedet nedad. Det styrker balancen.
  • De første 3 måneder, hvor nakken ikke er helt stabil, skal udsvingene ikke være for store og hurtige af hensyn til nakken. Senere må barnet meget gerne komme helt ned.

Variation: Fra ca. 5 måneder: Læg forskelligt legetøj på gulvet rundt om bolden. Der skal stadig være plads til at rulle, og det skal være legetøj, der ikke triller væk. Rul bolden så langt ned mod gulvet, at barnet kan få øje på eller gribe ud efter legetøjet.

Babyhængekøjen – fra 0 mdr

Legeredskaber: voksenlagen og madras.

Legen stimulerer: balancesansen. Kan bruges som en almindelig leg, men kan også virke beroligende, så prøv den før sengetid eller i løbet af dagen til urolige børn. Her skal det blot være mere monotone bevægelser.

Sted: udendørs og indendørs.

Underlag: madras lagt på gulv, sand eller græs.

Legens varighed: ca. 5-10 minutter.

  • Bred lagnet ud på madrassen.
  • Læg barnet midt på lagnet i længderetningen.
  • Saml lagnets ender på den korte led med din ene hånd, og vikl de to hjørner omkring hånden. Gør det samme med den anden hånd i lagnets anden ende. Vikl eventuelt lagnet en ekstra gang rundt om hænderne, så du har sikkert fat.
  • Løft lagnet op, så barnet er helt fri af madrassen.
  • Sving nu hængekøjen fra side til side. Begynd med små udsving, og læg mærke til, hvordan barnet reagerer.
  • Hvis barnet siger små stønnelyde, er det ikke gråd, men tegn på, at balancesystemet bliver godt stimuleret.
  • Efter et par minutter skifter du bevægelse og svinger lagnet i alle retninger. Du kan hæve og sænke lagnet op og ned, svinge det ind og ud mellem dine ben, dreje rundt om din akse, men du lader barnet dreje med rundt i små bølger op og ned. Ved at bevæge lagnet i mange og forskellige retninger, får du stimuleret barnets fulde balancesans.
  • Start langsomt ud, og sæt gradvist tempoet op. Det er også en god ide at synge eller sætte en cd på imens – helst den samme musik, hver gang I laver hængekøjen. Det skaber rytme, tryghed og genkendelse for barnet.

Variation: Hængekøjen kan også laves med to voksne.

Gå trillebør – fra ca.8mdr.

Legeredskaber: legetøj eller andet spændende at række ud efter.

Legen stimulerer: kravleriet, krydsbevægelserne, balancesansen og muskelled- sansen. Styrker også nakke, ryg, mave og hænder.

Sted: indendørs og udendørs.

Underlag: gulv eller græs.

Legens varighed: 5-10 minutter.

  • Læg noget spændende legetøj rundt omkring på gulvet, som I kan ”trille” hen til.
  • Læg dit barn på maven.
  • Tag fat omkring dets hofter, og løft lidt op i underkroppen, så barnet udelukkende støtter på sine hænder.
  • Skub blidt ”trillebøren” i gang ved at vride hofterne op og ned, så barnet bliver motiveret til at flytte hænderne fremad.
  • Prøv også at gå baglæns med den lille trillebør ved forsigtigt at trække hofterne bagud. Det er meget svært i denne alder, men se, hvor langt I kommer.

Variation: Kan barnet endnu ikke gå fremad på hænderne, så lad det støtte med hænderne mod gulvet, mens du rokker hofterne let op og ned og frem og tilbage. Det vil sætte bevægelse i kroppen, så barnet nemmere kan tage det første ”håndskridt”.

TIP: Trillebøren er særligt god til hypermobile børn, fordi leddene omkring skulder, albue og håndled bliver presset sammen, så leddene spænder ekstra godt op, og knoglerne bliver stærkere. Husk at holde fast omkring barnets hofter og ikke benene for at undgå overbelastning.