Det er et spørgsmål, som mange kvinder, der har født 1 eller flere børn ved kejsersnit, stiller sig selv.

Her kan du læse et rigtig godt skriv om emnet fra fysioterapeut Heidi Holm fra Kejserinderne.dk

Som kejserinde har du et ca. 15 cm. langt minde på maven efter fødslen. Et ar, som er helet efter ca. 5 uger, og som langsomt bliver en del af dig. De fleste bruger ikke så meget energi på arret i dagligdagen 1, 2 eller måske 3 år efter.

Og så kommer dagen, hvor en ny graviditet pludselig er en realitet. SÅ skal man til at forholde sig til sin ”mommy tattoo” igen.

Nogle er mere bekymrede end andre, nogle mærker intet til arret, og andre mærker det allerede i første trimester.

Uanset om man mærker arret eller ej, kan der let opstå en angst for, om arret kan holde til det store stræk, som livmoderen skal igennem, inden lillebror/søster kommer til verden. Og så kommer alle historierne fra venner/bekendte/kollegaer/internettet. Det afføder som regel følgende spørgsmål:

• Er det normalt at det gør ondt i arret/omkring arret?
• HVOR ondt må det gøre?
• Er der noget jeg gøre for at lindre smerterne/ubehaget?
• Kan arret briste i graviditeten?
• Hvor stor er risikoen for at det brister ved en vaginal fødsel?
Det vil vi gerne hjælpe dig med at finde hoved og hale i.

Men lad os lige spole tiden tilbage….

Dengang du fik lavet dit ar, blev du åbnet i 7 lag i alt, og snittet blev lagt ca. 3-4 fingre over dit kønsben. Dvs. at der også var 7 lag væv, der skulle hele efterfølgende.

De 7 lag er, udover livmoderen, hud og underhud, overvejende bindevæv fra mavens muskler (de lige & de skrå mavemuskler samt den dybe bugvæg), som har 4 forskellige trækretninger.

I den helingsproces kan det godt ske, at nogle lag ”klistrer lidt sammen”. Det kan skabe noget stramhed i arret, enten i overfalden, i dybden eller begge steder.

Hvor meget stramhed det skaber er individuelt, og det kan variere fra næsten intet til rigtig meget. Derfor er det forskellig, hvornår arret begynder at ”snakke” i en ny graviditet. For give sig, det SKAL vævet jo.

Er det normalt at mærke smerte/ubehag i arret under en ny graviditet?

Ja, til en vis grad er det.

Fra den tidligere graviditet kan du sikkert huske, at du havde periodevis smerter/ubehag i den nederste del af maven/i bækkenet, i takt med at bækkenet udvidede sig og bindevæv og ledbånd gav sig for at rumme baby.

Alt det skal jo ske på ny, og nu hvor der er en større eller mindre restriktion i vævet (dit ar) kan der opstå smerte/ubehag igen.

Det sker typisk i perioder, og kan forekomme allerede i 1. trimester for nogen, og først i 3. trimester for andre.

Skal jeg så være bange for det?

Nej, som udgangspunkt skal du ikke være bekymret, da livmoderen har rigeligt at give af.

Men hvor ondt må det gøre?

Ja, se det er rigtig svært at sige. Nogle oplever smerte/ubehag kraftigere end andre. Men det er ofte en nivende/sviende/brændende følelse – typiske tegn på bindevæv, der giver sig/strækkes.

Det kan ofte opleves ved bevægelser, der involverer bagoverbøjning og/eller rotation af ryggen, da det sætter bindevævet på stræk. (Det kan også være ved nys/host eller et grineanfald)

Skal jeg så lade være med at lave disse bevægelser?

NEJ, men du skal måske ikke lave dem for hurtigt, da det vil sende et ”pas på-signal” til hjernen, som forstærker smerteoplevelsen.

Og netop i forhold til smerteoplevelsen, så er det faktisk sådan at din hjerne godt kan blive lidt ”utryg”, når den oplever forandring ved/i arret, fordi den bliver mindet om, at der engang VAR hul i maven. Forstået på den måde, at den kan sætte ”brandalarmen” i gang, uden at der reelt er brand.

Kan jeg gøre noget for at lindre smerten/ubehaget?

Helt sikkert!

Ofte hjælper det, hvis du nusser huden på området ganske kort, men gerne flere gange om dagen.
Måske har du været flittig med at massere dit ar da det var nyt, måske ikke! Uanset så skal du ikke være bange for at massere på det, nu hvor du er gravid.

Massage af arret er faktisk noget af det, der hjælper bedst i forhold til at lindre/minimere smerter/ubehag fra vævet – og det virker bedst, hvis du starter tidligt.

Har du allerede brugt vores ”Stærk Mor efter Kejsersnit” forløb, så kan du bruge alle de teknikker, du har lært i forløbet.

Dyb og rolig vejrtrækning er fantastisk smertelindring

Du kan også med fordel sætte fokus på dyb og rolig vejrtrækning. Når du oplever smerter/ubehag, vil du have tendens til at spænde op, og din vejrtrækning bliver overfladisk og hurtig. Det øger faktisk smerteoplevelsen, så du kan smertelindre dig selv ved at trække vejret dybt og roligt.

Når det er sagt, skal du selvfølgelig lytte til din krops signaler, og er du meget bekymret, skal du snakke med din læge eller jordemoder. Du må ikke gå og være urolig i ugevis.

Der er minimal risiko for at briste

I takt med at maven vokser, og fødslen nærmer sig, oplever de fleste at få perioder med plukkeveer, som igen kan give anledning til bekymring for, om arret kan briste.

Det, som er vigtigt at vide, er, at HVIS et ar brister, så er det typisk først i selve fødslen, altså når livmoderen begynder at få kraftige veer. Det sker ikke ved plukkeveer.

Statistisk set brister arret kun for lige under 1 % af kejserinder, så selvom det naturligt nok fylder meget i dit bevidsthed, så sker det faktisk yderst sjældent.

Og NÅR uheldet er ude, så sker det aldrig ”ud af det blå”. Der vil altid være voldsomme smerter inden, og jordemødre/fødselslæger tager ikke nogle chancer.

Vi håber, at du nu kan navigere lidt bedre ift. smerter/ubehag, og at du er tryg ved, at smerte/ubehag IKKE er lig med, at du er ved at gå i stykker.

Nyd den nye graviditet, hold dig aktiv og bevægende, og giv dit ar lidt massage med jævne mellemrum.

Hvis du har brug for mere…

Har du brug for at tale med os om din individuelle situation, dit ar, en VBAC eller andre ting relateret til din graviditet og fødsel, så kan du booke sessions med os, hver især, via SKYPE.