Idag er det næsten (forhåbentlig) overflødigt at oplyse om, at rygning er yderst skadelig for både baby i maven og udenfor (og for mor og far). Men koffein er en anden stimulans, som stadig overses af rigtig mange gravide og ammende.

Koffein findes i høj grad i kaffe og cola, men også te, chokolade og specielt andre læskedrikke indeholder store mængder koffein.

Ved for højt koffeinindtag er der for gravide, og kvinder der påtænker at blive gravide, stor risiko for påvirkninger på graviditet og foster. Hvis du er vant til at indtage koffein (=afhængig), så mærker du det ikke synderligt, når du har drukket en kop koffeinholdig kaffe. Men din baby i maven påvirkes meget voldsommere af koffeinen, end du selv gør og oplever. Når du ammer, går koffeinen bare i mælken. Det samme gælder, hvis du indtager alkohol som gravid eller ammende.

Hos nyfødte nedbrydes koffein meget langsomt. Nogle forskere mener idag, at helt små babyer slet ikke kan nedbryde koffein, da de mangler et enzym, der skal bruges i denne proces.

Mødre som indtager meget kaffe eller cola, kan opleve at baby er meget vågent og aktivt, at hanikke sover ret længe ad gangen, at han er plaget af kolik og dårlig fordøjelse/forstoppelse. Koffein kan også være forbundet med lav mælkeproduktion og være medvirkende til gentagne episoder med brystbetændelse. Også jernmængden i modermælken kan påvirkes meget negativt hos mødre der indtager meget koffein.

De officielle råd lyder på ca. 2-3 kopper kaffe om dagen som max, hvis du er gravid eller ammer. Mit råd er dog meget enkelt: Hold dig fra koffein i al den udstrækning du kan, mens du er gravid og/eller ammer. Det er så kort tid af dit liv, at det afsavn kan du vel klare… Og så findes der jo koffeinfri kaffe, som du kan drikke i mindre mængder. Kaffe i sig selv er uanset hvad  ikke hensigtsmæssigt at fylde sig med hver dag.

Det samme gælder for alkohol. Det er NO GO, hvis du er gravid! Og det er ikke til diskussion med mig – heller ikke når du ammer! 🙂