I takt med at din mave bliver større, kan du blive utilpas, når du ligger fladt på ryggen. Det er meget forskelligt, hvornår og om du oplever dette i din graviditet. Nogle kvinder oplever ingen problemer overhovedet, udover at det selvfølgelig trykker lidt anderledes. Hvor andre oplever ret tidligt i graviditeten, at det er ubehageligt at ligge fladt på ryggen.

Forskellige anbefalinger…
Hvis du googler eller opsøger anden viden om dette emne, vil du givetvis opleve meget forskellige råd og anbefalinger. Nogle siger ligefrem, at du fra en bestemt uge ikke må ligge på ryggen overhovedet. Jeg og mange andre mener, at dette er meget dramatiseret og alt for restriktivt.

Mange steder anbefaler man som udgangspunkt ikke gravide at ligge på ryggen sidst i graviditeten, hvilket giver meget god mening. Men min erfaring er, at den gravide udmærket godt selv kan mærke, når det ikke længere er behageligt at ligge på ryggen.

Jeg vil forklare lidt mere her…
Langs rygraden løber en stor vene, som fører uiltet blod fra kroppen tilbage til hjertet. Denne vene kaldes vena cava. Når man bliver gravid vokser livmoderen og bliver tungere og tungere, og dette kan blive generende, når du ligger ned. Der kan her foregå et tryk på vena cava, som betyder, at det uiltede blod ikke kan føres tilbage til hjertet. Det vil som regel føre til kvalme, svimmelhed og generel utilpashed.

Mærker du dette, er det vigtigt, at du reagerer, da det også vil påvirke din baby.

Hvad kan du gøre?
Ved at vende dig om på siden, vil du med det samme lette trykket.

Oplever du ubehag, når du fx laver øvelser, som foregår på ryggen, så kan det hjælpe at løfte hoved og overkrop med puder og tæpper, som en form for en kile, så du ligger mere skråt fra start. Det er dog ikke sikkert at dette er nok. Derfor kan du have brug for alternative stillinger eller øvelser. (I mine dvd med træning for gravide instruerer jeg nøje i dette).

Mærk efter og lyt til din krop!
Det er igen igen MEGET VIGTIGT, at du mærker efter i din krop, og lytter efter de signaler, den sender dig. Der er dog ingen grund til panik, for din krop skal nok fortælle dig, hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.