“Alle gravide burde få den mulighed…”

– sådan sagde en gravid klient (kaldet Rikke) til mig idag, efter en times guiding i god åndedrætsteknik – med råd og fif til fødslen og efter….

 

gravid-aandedraet-foerfoedselRikke har to uger tilbage til termin, og hun havde brug for at få set på, hvordan hun trækker vejret – og om hun kunne få nogle fif til, hvordan hun kunne bruge vejrtrækningen, når hun skal føde.

Åndedrættet er ualmindeligt vigtigt for hele fødselsforløbet, fra start til slut. Du gør virkelig dig selv en tjeneste ved at lære dit åndedræt bedre at kende!

Begynd med at læse lidt rundt her på førogefter.dk, hvor der mange steder står noget om åndedrættet. Og du kan besøge min anden hjemmeside åndedrættet.nu, hvor der er masser af gratis info.

Men her nogle helt korte headlines, som du skal fokusere på, når du står overfor fødslen:

  • Glem alt om at knibe og om bækkenbunden!
  • Du har nu brug for at kunne give efter og slappe af, for hvert eneste åndedræt (også i din bækkenbund).
  • Specielt på dine udåndinger skal du øve dig i at give helt slip, slappe og bare give efter…
  • Foretag lange og rolige udåndinger, længere end din indånding.
  • Forsøg dig evt. med at lave lidt let modstand på dine udåndinger, fx med læberne.
  • Træk vejret igennem næsen så vidt muligt – det beroliger!
  • De lange udåndinger og næsen giver en større ro til kroppen, bedre udnyttelse af ilten og mindre risiko for hyperventilation.
  • Tænk også på at trække vejret så dybt som muligt, for hver eneste vejrtrækning.
  • Og tænk på, at du har masser af plads i ryggen, når du trækker vejret – forestil dig en ballon i ryggen.
  • sidst men ikke mindst – bed din jordemoder om at lægge mange hænder på dig… det beroliger og gør en masse godt for både dit åndedræt og fødslen.

Brug dit åndedræt, det virker!  🙂