Tove-Grue-portraet-webDette indlæg er skrevet af jordemoder Tove Grue, som her fortæller, hvad du selv kan gøre for at få en god fødsel.

Du kan møde Tove på hendes hjemmeside StyrkDet.dk

Ud fra mit bekendtskab med Tove, kunne jeg virkelig ønske mig at have hende ved min side ved en fødsel. Tove har nogle super råd til dig, læs med her!

Det starter allerede i graviditeten… 

Som gravid skal du sørge for at spise en sund og varieret kost bestående af masser af grøntsager, frugt, gode proteiner fra kød, æg og fisk og sidst men ikke mindst god fedt fra fisk (pas på med fisk sidst i fødekæden, da de indeholder mange tungmetaller) og olier fra planter og nødder. På den måde får barnet nogle gode byggesten allerede inde i maven.

Er du normal vægtig må du max tage 15 kg. på alt andet er fedt og det bliver ikke nemmere for kroppen at føde et barn, hvis du har alt for mange ekstra kilo, den skal arbejde med.

Sund mad er også ret væsentlig for moderkagen, der sørger for at dit barn får ilt og næringstoffer både i graviditeten, men også under fødslen. En god moderkage fordrer en fødsel uden iltmangel til barnet.

Der sker rigtig mange ting i den gravide krop både fysisk og psykisk. Det er vigtigt, at du passer godt på dig selv i denne periode, da de fleste kvinder er mere sensitive under graviditeten. Barnet fornemmer vores sindstilstand, så lidt populært sagt kan man sige, at glade mødre avler glade børn…

Prøv derfor at skrue ned for de aktiviteter, der ikke gavner dig, men måske nærmere stresser dig. Brug hellere tid på dig selv og babyen inde i maven, også selvom det måske er barn nummer 2 eller 3.

God træning af den gravide krop er vigtig både i graviditeten og under fødslen. Der sker mange ændringer i kroppen i graviditeten, så det er vigtigt at holde kroppen i gang med god træning lige netop tilrettelagt din gravide krop. Du skal være kritisk med din træning, og finde et sted hvor de ved noget om den gravide krop, så du får den optimale træning.

Træning, hvor der også lægges vægt på åndedrættet er at foretrække, da det bliver et meget vigtigt redskab under fødslen for dig. Under fødslen kommer kroppen på hårdt arbejde, faktisk mener man at forbrænde ligeså mange kalorier som til et marathon under en fødsel – og hvem ville ikke træne til et marathon?- Du skal selvfølgelig ikke kunne løbe en marathon, men gode cykel og gåture er god motion, hvis dit bækken fungerer fint.

Det er vigtigt, at i føler Jer trygge inden i skal føde. Det betyder meget for de fleste, at I ved hvad en fødsel er, og hvad i kan forvente Jer af fødestedet. Derfor anbefaler jeg altid, at i bruger god på at finde god fødselsforberedelse, og finde det sted der passer bedst til Jer. Det er selvfølgelig umuligt at sige, hvordan fødslen kommer til at forløbe, men god forberedelse er altid godt, så I ved, hvad veer er, hvilke smertelindringsformer, der findes osv.

De fleste fødeafdelinger har et tilbud både om fødselsforberedelse og rundvisning på fødegangen, hvor I får informationer om, hvad i kan forvente Jer af afdelingen, hvor I må parkere, hvordan i kommer ind, hvis det er nat osv. Dette er vigtige ting for Jer at vide, så når fødslen går i gang, skal I ikke bruge energi på disse praktiske ting, men kun koncentrere Jer om fødslen og veerne.

Selve fødslen

Fødslen kan starte på to måder enten går fostervandet eller du får veer. Hvis fostervandet går, skal du ringe til fødegangen og de henviser til, hvordan du skal forholde dig.

Veer er en sammentrækning i livmoderen. Livmoder trækker sig sammen og presser barnet ned mod livmoderhalsen og livmodermunden, der begynder at åbne sig. Når livmodermunden er helt åben og livmoderhalsen er trukket helt op, og barnet er kommet ned til skedeindgangen, er du klar til at presse barnet ud. Dette sker ved, at en refleks udløses, når barnets hoved komme ned og trykker på den – og du kan ikke lade være med presse. Presseperiodens længde er meget forskellig og kan vare lige fra 1min. til et par timer, hvis barnet har det godt.

Hvordan du hjælper veerne bedst på vej

Veer er følsomme over for stress, så det er vigtigt, at du er tryg, så hjælp dig selv til at finde tryghed. Det kan fx hjælpe dig, at din partner holder om dig, giver blid massage over lænden på benene/fødderne – eller måske er det tid til at tage kontakt til fødestedet/jordemoderen.

Husk, når veerne er allermest pinagtige og du måske er ved at gå lidt i panik, at veen er din ven – og desto bedre betingelser veerne har, desto bedre kan den arbejde på at få barnet født.

Du kan hjælpe dig selv mentalt og veen ved at finde en god vejrtrækningsteknik. Der diskuteres meget om dette emne. Det jeg mener er vigtigst i denne sammenhæng er, at du finder den stil, der får dig til at slappe bedst af.

Har du ikke været på kursus i vejrtrækning til fødsel vil jeg altid anbefale dig at trække vejret ind gennem næsen ned i maven, ud i ribbenene og op til brystbenet og derefter holde en lille naturlige pause, hvorefter du så puster langt ud og kommer ud med alt luften igen. På denne måde ilter du dit blod og musklerne i livmoderen rigtig godt, og babyen i maven får de bedste betingelser under fødslen.

Derudover er det meget vigtig, at du finder hvile, specielt hvis det er om natten. Slap så godt af du kan og giv din krop de bedste betingelser. Specielt i starten, se om du ikke kan sove mellem veerne, da du får brug for dine kræfter,når du skal presse barnet ud. Senere i forløbet kan det være en fordel at være mere aktiv, men det vil jordemoderen fortælle dig, når du ser hende til fødslen.

Det jeg ofte møder på fødegangen er kvinder, der spænder enormt meget i alle muskler i hele kroppen, og det kan hverken musklerne eller du klare i flere timer. Tænk på at bruge så lidt kræfter som overhovedet muligt og lad livemoderens muskler få de bedste betingelser. Du skal derfor sørge for at slappe af i baller, ben, skuldre, arme, nakke, kæbe, hænder, fødder osv. For nogle hjælper det faktisk at bruge dette som adspredelse, når de har veer, at tænke; er fødderne afslappet, benene, ballerne osv. Husk en ve, når de er længst varer kun 1,5 min og du får en pause på minimum 1,5 min. For andre er det vejrtrækningen.

Mange får god afslapning ved at få blid massage enten af din mand eller jordemoderen. Det fremmer højst sandsynligt også veerne, fordi du slapper bedre af og måske frigiver det også mere oxytocin, som er det hormon, der får livmoderen til at trække sig sammen og lave veer. Derudover har oxytocin masser af andre god virkninger på kroppen bl.a kaldes det også kærlighedshormonet, da meget oxytocin i kroppen, når vi ikke lige fødder giver lykkefølelse. Faktisk er man ved at undersøge om blid massage kan fremme udskillelsen af oxytocin under fødslen. Oxytocin er meget følsom for stress, så vær forberedt og giv dig selv de bedste betingelser for en god fødsel.

RIGTIG GOD FØDSEL!