Jordemoder og yoga ekspert Camilla Lund Sørensen anbefaler kraftigt at have smidige hofter til fødslen.

Det er vigtigt at holde hofterne smidige og fleksible under graviditeten, så du frit kan bevæge dig under fødslen, i de stillinger der hjælper barnet på vej ud.

Hvis du ikke har bækkenproblemer, så træn med denne stilling et par gange om ugen.

 

camillasmidigehofter*Sid på en pude, der skal være så høj, at du kan sidde afspændt med helt ret ryg.

*Lad åndedrættet være dybt og brug udåndingerne til at slippe evt. spændinger i inderlår og hofter.

*Sid kun så længe det er behageligt, hvis kroppen spænder op og der er for meget modstand, så vejrtrækningen bliver anspændt, kan du lægge puder under knæene og placere flere puder under sædet.
Efter et par uger vil du kunne fjerne flere og flere puder.

*Er du meget fleksibel kan du presse blidt på knæene.

 

Mere fra Camilla
På Camillas hjemmeside kan du downloade flere programmer. Du kan finde programmer for bækkensmerter, vitaliserende program, særligt program for at afhjælpe væske i kroppen. Og til hvert yogaprogram følger der afspændinger, åndedrætsøvelser og en tekst (kapitel) med faktuel viden om f.eks. væske i kroppen, hvornår skal du reagere, hvorfor opstår væsken – og der er E-bøger der vejleder om motion, daglige øvelser og udspænding –  almindelige gener med forstoppelse, iskias problemer osv. – som kapitler i en bog 🙂