Det er MEGET vigtigt for mig, at få dette budskab ud til alle ammende kvinder 💜💜 Nemlig hvor ekstremt meget åndedrættet kan give, når du ammer. Det er en gave for både mor og baby, og et direkte bindeled mellem din krop og baby og Jeres tilknytning 💜💜

Jeg har ikke set skrevet meget om dette emne nogen steder, og du er meget velkommen til at lave en kommetar med evt spørgsmål eller andet, så vi kan få en dialog og alle blive klogere på dette emne.

Jeg mener det er MEGET overset, at åndedrættet kan have denne enorme betydning for amningen efter fødslen.

Det er en kæmpe fordel at have godt styr på sit åndedræt, INDEN amningen skal etableres. Det giver mulighed for virkelig at kunne udnytte åndedrættets gevinster sammen med baby 💜💜

SÅDAN KAN ÅNDEDRÆTTET BRUGES I SELVE AMMEPROCESSEN

  • Først og fremmest er det ekstremt VIGTIGT at have et redskab til at finde ro og nærvær hos mor. Her er åndedrættet et redskab, der virker lige med det samme, nu og her! Du kan med ét skifte kanal i dit nervesystem, og komme mere over i ro-systemet (parasympatikus).
  • For at etablere en god tilkytning og et godt miljø for amingen med fuld tilstedeværelse i den aller første tid, er det også et must at kunne dæmpe graden af stresshormoner og fremmme de såkaldte alfabølger i hjernen. Begge dele stimuleres af åndedrættet.
  • Åndedrættet styrker styrker produktionen af oxytocin og dopamin, som er vigtige velvære hormoner, der et et MUST at have i overflod, når amningen skal fungere.
  • At bruge et bevidst godt åndedræt styrker restitutuin og overskud, bl.a. ved den forbedrede iltning igennem åndedrættet.
  • OG konkret ift amningen, styrker alt ovenfor selve mælkeproduktionen.
  • Sammen med det nok aller vigtigste råd i dette budskab:
    Lær at bruge din vejrtrækning til at stimulere nedløbsrefleksen – det virker! Du kan helt konkret fremme nedløbsrefleksen, ved at tage et par god vejrtrækninger – det er super genialt! Og baby elsker det 💜💜

På billederne ser du lille August og hans mor Natacha 💜💜