Når du er gravid (og ikke mindst i en godt stykke tid efter fødseln) forandres din kropsholdning og tyngde, sådan er det! Det ændrer på hele dit system, og der opstår mange områder i kroppen, hvorfra du vil kunne opleve problemer…

Jeg vil her vise dig en meget enkel øvelse, der er super til at give plads i dine klemte skuldre. Mange oplever, at skuldre og nakke bliver meget udordret – og oplever at arme og hænder “sover” meget let, udover en masse muskelspændinger.

Der er 2 ting, som er guld for dine skuldre:

  1. Masser dig selv med bolde, som jeg introducerer her
    – Fokuser på at massere hele din ryg, fra korsben, balder, lænd og op over nakke og skuldre!
    – Når du arbejder med boldene ved den øverste del af ryggen, kan du have armene armene bag hovedet eller lægge overkroppen ned fx med armene over hovedet. Prøv dig frem og eksperimenter!
  2. Gør som vist på billedet nedenfor (såfremt du er ok med at ligge på ryggen, og dit bækken ikke brokker sig)
    – Læg dig på ryggen på en foam roller – har du ikke en sådan, kan du rulle noget langt sammen, og lægge dig på det i stedte for.
    – Bøj knæene og placer fødderne komfortabelt i underlaget – du skal kunne finde ro i stillingen.
    – Læg så armene ud mod siderne, og lad dem stille og roligt give efter for tyngdekraften – giv slip!
    – Det er vigtigt, at du nu bruger din vejrtrækning! Træk vejret så dybt som muligt, og med lange rolige udåndinger, hvor du fornemmer din brystkasse og dit brystben ligesom smelte tungere ned over rullen…
    – Varier lidt stlillingen for armene, så de også er lidt over hovedet og i forskellige positioner – men giv slip!

Gør du ovenstående, vil du have en meget stor lindring af gener i både nakke, skuldre og lænd. Og, det er meget anvendeligt både før og efter fødsel 🙂

 

gravid-rulle-brystkasse-1